⛰ MATTERHORN 4478m z Zermatt | w 1dzień | jedno z najmłodszych polskich wejść |ENG SUB| Hornligrat ⛰

Subskrybuj kanał ;)
🔔 Kliknij dzwoneczek, aby otrzymywać info o nowych filmach!
🙎‍♂️ Szymon Warsz
Facebook: / szymonwarszszlakiemwni...
Instagram: www.instagram....
Jeżeli kręcą Cię podróże✈️, wspinaczka🏔, trekking🌎, jeżeli podoba Ci się tematyka kanału to możesz:
Zostać Patronem Kanału❗:
patronite.pl/s...
Subtitles, translation (ENG) - Tłumaczenie - Michał Świderski
Relacja z wejścia na wg mnie najpiękniejszy szczyt Ziemii. Po nieudanym ataku na Dufourspitze 4634 m.n.p.m. przyszedł czas na Matterhorn. Już tym razem mamy aklimatyzację. Formę robiliśmy w Tatrach, gdzie w trzy weekendy byliśmy na: Durnym Szczycie, Łomnicy, Lodowym, Kieżmarskim, Wysokiej, Ganku, Rysach, Krywaniu i Staroleśnym.
Szczyt od dawna był na liście naszych górskich marzeń😎😉. Jego sylwetka wzbudza zachwyt, strach i pokorę. Wznosi się prawie 3 km nad najbliższym szwajcarskim miastem - Zermatt😍. Rok temu po intensywnych opadach śniegu musieliśmy z niego zrezygnować🙄. W tym roku miał być Elbrus 5642 m.n.p.m., ale Rosjanie zamknęli granice, więc idealna okazją aby ponownie ogarnąć temat Matterhornu😊😁. Wraz z @Alek Niemczyk udaliśmy się do Szwajcarii 23 sierpnia br. w planach Dufourspitze i Matterhorn🔝💪. Na Dufoura nie weszliśmy ale o tym już post jest wrzucony. Przejdźmy zatem do Matta.
27 sierpnia o godzinie 0.03 opuściliśmy kwaterę w Zermatt i obładowani bagażami ruszyliśmy w stronę Matterhornu🏔. Zermatt położone jest na wysokości ok. 1600 m.n.p.m więc różnica wzniesień pomiędzy Matterhornem to prawie 3000m🤯😶. Do tej pory nasz rekord wynosił nie licząc wyprawy na Dufoura, 2014m, więc poprzeczka zawieszona była wysoko😎😜. Po 1h 49 min szybkim tempem dotarliśmy na wysokość 2600 m.n.p.m. do Schwarzsee. Tam 5 minutowa przerwa i obieramy kierunek Hörnlihutte 3260 m.n.p.m skąd 90% wspinaczy zaczyna wejście na Matterhorn😏😃. Do schroniska dotarliśmy o 3.43. Spędziliśmy tam ok. 1.5 h w oczekiwaniu aż się rozjaśni, aby móc rozpocząć właściwą wspinaczkę❄💪. Jak to Alek mów na Matterhorn 90% osób to przewodnicy z klientami, a pozostali to takie wariaty jak my czy jedna para Słowaków która wraz z nami tego dnia atakowali szczyt🤣. Spotkaliśmy także kilku Polaków, ale nie wiemy czy szli sami czy z przewodnikiem🤷‍♂️.
Po godzinie 5 ruszyliśmy w górę. Trasa w niewielu miejscach oznakowana i trzeba uważać, żeby nie wplątać się w bardzo kruchy teren🙃😔. Niemal cały czas jest się w bezpośrednim kontakcie rękami ze ścianą. Teren można wycenić jako II taternicka z kilkoma miejscami III😋😉. Ścieżka miejscami jest ubezpieczona w grube liny, które czasami są naprawdę pomocne. Na wysokości ok. 4000 m.n.p.m. mieści się schron Solvay. Tam doszliśmy o godzinie 9.40😀. Szybka, 10-cio minutowa przerwa na posiłek i pniemy się dalej💪😁. Nasze tempo wraz z nabieraniem wysokości spada, a dzieje się tak przez co raz mniejszą zawartość tlenu w powietrzu😶. Ponad schronem wspinaczka robi się jeszcze trudniejsza. Czas leciał szybko, a osoby wracające ze szczytu nie ułatwiały nam wspinaczki w górę. W pewnym miejsu musieliśmy czekać aż 30 minut😝🙄. Na wysokości ok. 4350 m.n.p.m zaczyna się stały lód. Ubieramy raki, czekan w ręce i w końcu...
O godzinie 13.15 dotarliśmy na szczyt najpiękniejszej góry świata😍🤩. Radość przeolbrzymia. Zostałem jednym z najmłodszych Polaków którzy weszli na ten szczyt💪🤯. Na szczycie spędzamy ok. 15 minut. Wiatr w porywach do 40 km/h. Szybkie wideo, które już widzieliście, kilka zdjęć i ruszamy w dół bo trochę późno. W dół robimy zjazdy, zjazdy i jeszcze raz zjazdy🏔😜. W niektórych miejscach nawzajem siebie asekurujemy, ale głównie bazujemy na zjazdach. Niestety "tracimy" na tym bardzo dużo czasu, bo mamy tylko jedną linę i aż 3 osoby😯. O godzinie 18.30 meldujemy się ponownie w Solvay Hutte. Do zachodu słońca 1.5 h więc lecimy na dół. Na wysokości ok. 3500 m.n.p.m więc 250m nad schroniskiem zapada zmrok😑🙃. Niestety droga w tamtych rejonach robi się trudna logistycznie i zaczęliśmy błądzić przez następne 2h😮. O godzinie 23 podejmujemy decyzję że przenocujemy wśród skał🤪😬. Baliśmy się czy nie zamarzniemy, ale noc okazała się być znośna i temperatura wynosiła ok. 0°C. Przed wschodem słońca zaczynają wyruszać ekipy z przewodnikami ze schroniska, które mieliśmy w zasięgu wzroku😊. Przed godziną 5 okazuje się, że...
Spaliśmy na właściwej ścieżce😎🙄. W pewnym momencie przewodnicy przemierzyli nasze miejsce noclegowe i zobaczyliśmy gdzie powinniśmy się kierować. Do schroniska Hörnlihutte dotarliśmy o godzinie 6.20 i następnie już prostym terenem wyczerpani o godzinie 10 rano dotarliśmy do Zermatt😎😀.
W sumie 34 h wyrypy😁. Podczas błądzenia robiliśmy dodatkowe metry przewyższenia i zegarek pokazuje 3770m przewyższenia co okazuje się być naszym absolutnym rekordem😋. 27 km w nogach i 2500 spalonych kcal😅. Żeby pokonać tę trasę trzeba mieć naprawdę bardzo dobrą kondycję. 90% ludzi zaczyna wspinaczkę w schronisku na 3260 m.n.p.m, a my zaczęliśmy na 1600 m.n.p.m.

• @adamdenis
    @adamdenis Жыл бұрын

Chłopaki jesteście natchnieniem dla innych, brawo ,szacunek. Uśmiech ,dobre nastawienie to ważne. Pozdrawiam

• @lumik1013
    @lumik10133 жыл бұрын

Wyczyn jak Dominikq

@XxXx-lo6pk

Jeśli by nadal istniał to by na pewno zrobił podejście pod K2

• @mel0nixix
    @mel0nixix3 жыл бұрын

Szymek, mam 29 lat. W życiu bym nie wszedł. Masz chłopie jaja !!! Pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego

@szymonwarsz

Dzięki wielkie, do zobaczenia na szlaku 👊

• @adrianstepniak7725
    @adrianstepniak77253 жыл бұрын

Wielkie gratulacje dla Ciebie Szymon za realizację marzeń!!! Tak dalej!!

• @projectchange8172
    @projectchange81722 ай бұрын

Szacun Szymon i ekipa. Gratulacje.

• @michaswiderski2918
    @michaswiderski29183 жыл бұрын

Wow, gratulacje i powodzenia przy następnych wejściach!

• @WinterszusPl
    @WinterszusPl2 жыл бұрын

Z tego co czytałem, od momentu pierwszego wejścia do dzisiejszych czasów zginęło na nim ponad 500 alpinistów. Sporo. Prawie 20 lat temu miałem przyjemność być w Zermatt i przy pięknej letniej, bezchmurnej pogodzie napawać oczy najpiękniejszą górą świata. Nigdy jednak nie odważyłbym się na niego wspinać, dlatego tak podziwiam Was i waszą odwagę. Do Zermatt przybyłem pochmurnego deszczowego dnia, pod wieczór. Jaki był mój zachwyt, gdy rankiem wyszedłem na taras pokoju hotelowego, a przed sobą zobaczyłem tę wielką, wręcz monstrualną iglicę. Z zachwytu łzy napłynęły mi do oczu... widzieć go nad sobą to już euforia, a co dopiero go zdobyć. Gratulacje!

Piękne dzięki, świetny komentarz😍🔥😀

• @bikeBajka
    @bikeBajka6 ай бұрын

Wielka sprawa!!! Jestem pod wrażeniem!!!

• @annamaj8238
    @annamaj82382 жыл бұрын

Spociłam się oglądając ale ta góra to moje marzenie a może nawet i cel

Powodzenia!

• @AgnieszkaMPVlog
    @AgnieszkaMPVlog3 жыл бұрын

Brawo! 😁 Moim małym marzeniem jest dojść do Hörnlihütte, w przyszłym roku spróbuję 😄

Powodzenia😉😎😀

Coś pinknegoooo!

• @qprzygodzie
    @qprzygodzie Жыл бұрын

szacun!!! super wyprawa, kiedyś też wejdę z bratem

Powodzenia!

• @UncleBoratagain
    @UncleBoratagain3 жыл бұрын

Good stuff lads! Massive respect from this ageing Brit!

@szymonwarsz

Thanks a lot, see you on the trail 👊

• @danielle3357
    @danielle33573 жыл бұрын

Gratulacje.

• @123szogun
    @123szogun3 жыл бұрын

Brawo! I to jest mocny fundament !!!

• @panoramatic4126
    @panoramatic41263 жыл бұрын

Super greetings from Switzerland.

@szymonwarsz

Thanks a lot, you live in the most beautiful country in Europe for me. See you on the trail 👊

• @piotrguzowski8087
    @piotrguzowski80873 жыл бұрын

Gratulacje niezła wyprawa :) Szacunek :) Powodzenia w dalszych wyprawach

• @jacyludziesa
    @jacyludziesa4 ай бұрын

Super! Ja w wieku 13 lat przeszedłem Orlą z ojcem. Teraz szkolę młodego, może pobije Twój rekord? ;) dam znać za kilka lat!

• @jaca1977

Szacun

• @agnieszka7596
    @agnieszka75963 жыл бұрын

Brawo Wy!!! Jesteście niesamowici!

• @Gruszek
    @Gruszek2 жыл бұрын

🚀😍🤯

• @Pietrikos
    @Pietrikos3 жыл бұрын

Cześć Wam ! Świetna sprawa ! ;) Byłem niedawno w Szwajcarii i postanowiłem również zdobyć MatterHorn :) Jesteś (jesteście) w stanie napisać coś więcej na temat sprzętu jaki zabraliście (i zdanie czy wystarczył czy czegoś byście nie brali) + czy jakąś klimatyzację robiliście i jak to wyglądało :) Dzięki z góry !

@szymonwarsz

Aklimatyzacja jest wskazana, bo dużo szybciej przez to się poruszasz. My kilka dni przed Mattem byliśmy na 4300m. Ze sprzętu to lina, raki, czekan, kilka karabinków, kubek do zjazdów, uprząż, kask😉

• @poipoipoi090909
    @poipoipoi0909093 жыл бұрын

tylko 2500.. niemozliwe, mysle ze p rzy takim wysilku poszlo conajmniej 3x tyle. gratulacje:)

• @gasgas7171

Wowh fantastisch!!!

• @studioperfekt
    @studioperfekt2 жыл бұрын

Kiedyś ludzie planowali , wchodzili kilka dni na tą górę . Teraz mam takie czasy ,że nawet Ś.P Dominik Socha bez lin wszedł i zszedł w ten sam dzień.

@szymonwarsz

Alpejskie liny, które są tam na stałe bardzo ułatwiają wędrówkę. Druga kwestia to schroniska i wydeptane do nich szlaki. Kiedyś tego nie było, ale za ta dzięki temu możemy sobie pozwalać na takie wyczyny

• @luckyluke4435
    @luckyluke44353 жыл бұрын

Jestem w szoku ze na tej drodze pietwszych zdobywcow sa te liny okretowe:)i ze ci dzielni alpibisci sie iich lapia...szok dla mnie jak drabinka na zamarlej

• @Zackenberg
    @Zackenberg2 жыл бұрын

Szymon powiedz mi prosze jaki to model kurtki (jak dobrze widze) Simonda masz pod koniec filmu? Pierwsze widze i jeszcze w takim kolorze.. wszystko teraz niebieskie i pomarańczowe robią 🥴

@szymonwarsz

Simond Hybrid Sprint ;) Jest spoko, polecam.

@Zackenberg

@@szymonwarsz Thx! Tak myslalem ze to pierwszy Sprint... Mam obecnie Sprint 2 na rower i do biegania w zime i jak za ta cene jest naprawdę spoko do przeorania. I oczywiście szacun za wejście 👌🏻

@szymonwarsz

@@Zackenberg dzięki wielkie i do zobaczenia na szlaku!

@Zackenberg

@@szymonwarsz W rzeczy samej 👌🏻😎

• @emka4594
    @emka45942 жыл бұрын

Ale z Ciebie harpagan Szymek!

Dzięki wielkie ;)

• @bobek613
    @bobek613 Жыл бұрын

Siemka, jaki szczyt wybraliście na aklimatyzacje?

• @brajan_stawarz_v2

Ja

• @RuudvanNistelrooy2006
    @RuudvanNistelrooy20063 жыл бұрын

Pozdro dla was chłopaki!! Ja sam przygotowuje się na Matiego w 2022 czyli bede mial 19 lat. Aktualnie chodze duzo po tatrach i kondycyjnie przygotowuje sie jak tylko mogę. Szymon, widzialem ze napisałeś o sprzecie w jakims komentarzu na górze - to ja mam pytanie o trasę jaką wybraliście i skąd oraz czy masz za sobą jakieś kursy które będą niezbędne do takiej wyprawy? Pozdrawiam jeszcze raz zajebistą ekipe, rocznik 2003 tutaj!!

@szymonwarsz

Na Matta masz dwie najłatwiejsze trasy, czyli Hornli i Lion. Lion idzie od strony włoskiej i na ogół jest łatwiejszy, ale ma dwa trudniejsze (chyba III+) miejsca. Tak więc przy ogólnym zestawieniu mówi się, że to Hornli jest tą łatwiejszą trasą. Jeżeli chodzi o kurs to robiłem Zimowy Kurs Turystyki Wysokogórskiej na Gąsienicowej. Trzymam kciuki za powodzenie wyprawy :) Jakbyś miał jeszcze jakieś pytania to pisz śmiało na mess ;)

@RuudvanNistelrooy2006

@@szymonwarsz Dzieki bardzo!! Jeszcze na ta chwile mialbym tylko pytanie co trzeba mieć na taki kurs turystyki wysokogórkiej tzn jakie umiejetnosci itp czy na przyklad mozna przyjsc z zerowym taternickim zimowym doswiadczeniem, no moze takim zwyklym chodzeniowym np. Kasprowy albo Babia zimą. No i chcialem jeszcze spytac o cene i dlugosc trwania takiego kursu

@szymonwarsz

@@RuudvanNistelrooy2006 jakieś 700-800 zł 4 dni kursu. Nie musisz mieć doświadczenia ;)

@RuudvanNistelrooy2006

@@szymonwarsz Dzieki bardzo, w tą zimę lece w takim razie! Jeszcze tylko pytanie jaki sprzet trzeba miec prócz Raków, dobrych butów i czekana?

@szymonwarsz

@@RuudvanNistelrooy2006 resztę wypożyczasz. W opisie danych firm wszystko masz napisane co jest niezbędne ;)

• @piesbojowy6778
    @piesbojowy67782 жыл бұрын

Hej, jakie są odległości między stanowiskami zjazdowymi?

@szymonwarsz

Hmm, są dosyć często. Myślę, że nawet 30m powinno starczyć ;)

• @dawidlata2939
    @dawidlata29393 жыл бұрын

gdzie aklime robiliscie ?

W masywie Monte Rosa :)

• @eryk3274
    @eryk32743 жыл бұрын

Jaki masz zegarek, dokładny model?

Suunto Ambit 3

• @piotrpiotrowski-adrenaline6328
    @piotrpiotrowski-adrenaline6328 Жыл бұрын

Panowie, gratulacje, ale…nauczcie sie prosze chodzic na lotnej😉

• @alpine.dream.einsiedeln
    @alpine.dream.einsiedeln3 жыл бұрын

Jestem pod wrazeniem, mysle ze noszac wam plecaki bylbym zaszczycony, ze idziemy razem :-)

@szymonwarsz

Dzięki wielkie. Do zobaczenia na szlaku ;))